slide-algemeen

Degradatie bepaalt kwaliteit van zonnepanelen

Voor vrijwel iedereen is het heel moeilijk om in te schatten wat de beste zonnepanelen zijn.  We moeten dus afgaan op testresultaten van verschillende testinstituten. Daarbij echter een probleem, een zonnepaneel dat het eerste jaar op een dak ligt presteert altijd veel beter dan dezelfde zonnepaneel die al 10 jaar op een dak ligt. Dit komt omdat zonnepanelen jaarlijks degraderen in vermogen. Bij het ene zonnepaneel is dat 0,5% per jaar, bij de ander 2% per jaar. En dit bepaalt de kwaliteit van een zonnepaneel: de mate waarin een zonnepaneel jaarlijks in rendement afneemt.

Het testinstituut Photon test al vanaf 2003 zonnepanelen. Dit testinstituut heeft dus waarden van degradatie van zonnepanelen.

Een zonnepaneel van het merk Canadian Solar (170WP Poly) die sinds 2007 wordt getest presteert na 6 jaar maar liefst 11,43% minder. Dat is een degradatie van 2,3% per jaar.

Een zonnepaneel van het merk Solarworld (210WP Poly) die sinds 2006 wordt getest presteert na 7 jaar 6,26% minder. Dat is een degradatie van 1,0% per jaar.

Het maximale verschil is 3% in opbrengst. We hebben het dus over nieuwe zonnepanelen.  Als je dat in ogenschouw neemt dan is de belangrijkste graadmeter voor kwaliteit de mate van degradatie, de mate waarin zonnepanelen jaarlijks in rendement afnemen.

Ons valt op dat vrijwel alle fabrikanten garanderen dat de zonnepanelen na 25 jaar nog steeds 85% vermogen leveren van het initiële rendement. Als we kijken naar de testresultaten dan kunnen we ons afvragen of fabrikanten dat allemaal kunnen waarmaken. Waarschijnlijk niet. Maar ja, wie gaat er over 25 jaar terug naar de fabrikant? En bestaat die fabrikant dan nog wel?

Schoonmaken van zonnepanelen: April is hét beste moment om zonnepanelen de jaarlijkse reinigingsbeurt te geven. De zonnige 6 maanden staan voor de deur en die maanden zorgen voor 75% van de jaarlijkse opbrengst. Beter met schone zonnepanelen de zomer door dan met bevuilde panelen.

Veel leveranciers van zonnepanelen geven aan dat een flinke regenbui je zonnepanelen automatisch reinigt, ze zijn zogenaamd ‘zelfreinigend’. Het schoonmaken van de zonnepanelen zou zogenaamd niet nodig zijn. Het regent in Nederland (gelukkig) veel, maar toch moeten wij onze auto regelmatig wassen, ook als deze stilstaat. En al eerder hebben wij onderzocht dat het jaarlijks schoonmaken van zonnepanelen een extra rendement van 3% oplevert.